مرحباً بكم أصدقائي وأحبابي عاشقي القراءة والقصص والروايات حيث نغوص اليوم مع رواية رومانسية مصرية كاملة جديدة للكاتبة آية الرحمن والمليئة بالعديد من الأحداث المثيرة والمتشابكة فى إطار إجتماعى , وموعدنا اليوم علي موقع قصص 26 مع الفصل الثانى والثلاثون من رواية بنات عمى بقلم آية الرحمن .
رواية بنات عمى بقلم آية الرحمن – الفصل الثانى والثلاثون
رواية بنات عمى بقلم آية الرحمن – الفصل الثانى والثلاثون
مرت الاياام وانتهي الشهر الكريم واليوم هو صباح اول اياام العيد والفرحة تعم ع الجميع
يتجمع ابطالناا سوياا في قصر الصياد ليقضون يوما ممزوجا من الفرح والسعادة التي تغمر الجميع التي لا تخلوا من مزاح جاسر ومشاجرات كريم وضيق مالك من تعليق عمر بكريم الزائد ومشاجرات مكة واشرقت وضحك حور عليهم كاالعاده …
انتهي اليوم في سعادة ليفيق ابطالناا في صباح اليوم التالي ليتابع كل منهم عملة
@@@@@@@@@
في فيلا كريم
في غرفة جاسر يقوم بلم اغراضة في شنطة السفر ويخرج من الغرفة متجها الي غرفة وائل ويدق الباب عدة مرات ويدخل بعدما سمح له وائل بالدخول
جاسر… خلص يااعم كل دا
وائل … وهو يغلق حقيبة السفر.. خلصت اهو يلا ومسك شنطتة ونزلوا هما الاتنين وكان كريم ومكة وحياه في انتظارهم ع الفطار
كريم بأستغراب… اي دا
جاسر بأبتسامة… اي ياعم شكلك حبيت عشتي معاك ههههه احنا هنمشي بقاا كفاية لحد كدا تقلنا عليك يااجدع
كريم… لا والله كان حد اشتكالك ياجاسر بية
وائل بأبتسامة… يااعم مااحنا ورانا شغل برضة وبعدين والله كتر خيرك انك استحملت جاسر الفترة دي كلهاا دا محدش بيطيقة خمس دقايق علي بعض
حياة… ياولاد هو حد مننا ضيقكوا ولا زعلكوا في حاجة
جاسر بأبتسامة وهو يقف امامها… بالعكس ياامي انا حسيت اني في بيتي والله ربنا يباركلكم وبعدين احنا ورانا شغل واخدين اجازة بقلنا كتير والست والوالده زمانها مولعة الدنيا دلوقت اول عيد مقضهوش معاهاا
حياة بأبتسامة. . ربنا يخلهالك ياابني بس والله انا اتعودت عليكم واعتبرتكم زى كريم بالظبط
جاسر وهو يقبل رأسها… ربنا يباركلي فيكي ياامي ثم توجة الي كريم. . اي ياجدع مش هتسلم علياا ولا اي
كريم …. لا مش هسلم عليك ياجاسر متفضلوا معاناا هنا ونبقاا زى زمان
جاسر …. ياريت والله بس ظروف الشغل انتا عارف بس اوعدك اننا نيجي كل فترة نقضي معاكوا كام يوم
كريم بأبتسامة… ربنا معاكوا واختضن جاسر لفترة طويلة … هتوحشني والله
جاسر… انتا اكتر والله ياكيموا مش عارف عندى احساس ان دي بلدي مش مجرد ضيف فيهاا
وائل وهو يحتضن كريم…. هتوحشني ياصحبي خلي بالك من نفسك وفكر تاني في موضوع الشغل
كريم بأبتسامة… لا موضوع الشغل انتهي
ثم اكمل بمزاح…. يااعم كفاية عليا شغل الشركة هروح ادبس في شغل تاني
وائل …. ههههه ربنا يعينك يلا سلام بقاا
وسلم علية وعلي حيااة ومشي وائل وجاسر ركبوا العربية ومشيوا
**في الطريق**
وائل …. مالك ياجاسر من وقت ماخرجنا وانتا ساكت وع الحال دا
جاسر بحزن… مش عارف بس حاسس اني سايب حاجة بتخصني هناا
وائل… بتخصك ازاي يعني
جاسر وهو يتنهد بضيق…. مش عارف سوق وانتا ساكت
وائل… طيب ياعم براحة شوية… هنروح نسلم علي مالك ونمشي علي طول
جاسر… ماشي
ظل جاسر يزفر بضيق لا يعرف سببة ارتخي بجسدة علي المقعد واغمض عيناه لعلي يهدء الضيق الذى يوجد بداخلة
وائل …. جاسر .. انتا يالا اصحي وصلناا
جاسر… طيب
رواية زواج لم يكن في الحسبان الفصل الاول
ونزلوا الاتنين ودخلوا القصر يسلموا علي مالك وجده
محسن… مستعجلين لية ياولاد
وائل.. الشغل بقاا ياجدي واحنا بقلنا كتير واخدين اجازة
محسن بأبتسامة… ربنا يجويكوا يااولدي
جاسر بأبتسامة… ياارب ياجدي امال مالك فين
مالك وهو ينزل من اعلي. … موجود اهو انا مصدقتش لما كريم قلي انكم مسافرين
جاسر بأبتسامة… اهو هترتاح مني ياعم انا لو مكانك كنت وزعت شربات علي اهل البلد كلها
وائل …. طب الحمد لله انك عارف نفسك
مالك…. غريبة بغلط فيك وساكت لية لا انتا مش جاسر العرفة
جاسر…. هههههه لا هسيبة بس دلوقت عشان هو الهيسوق ولو ضربتة هدبس انا ف السواقة
مالك…. ههههههه لا ياواد اصيل
جاسر بفخر….. مبحبش اتكلم عن نفسي والله
ظلوا يضحكون ويمزحون لوقت داما طويلا ووائل ينظر الي كل انش في القصر لكي يراهاا ولكن بلا فائدة
جاسر وهو يقف …. يلا بقاا ياوائل
مالك…. اي ياعم مستعجل لية
جاسر…. عشان الوقت اتأخر ثم توجه نحو محسن… هتوحشي اوى يااجدي
محسن بأبسامة… انتا اكتر ياولدى خلوا بلكوا من نفسكوا
جاسر… حاضر ياجدى ثم توجة الي مالك وقام بتوديعة وكذالك وائل وخرجوا من القصر ذاهبين
محسن وهو يجلس… يااااه هتوحشهم جوى الولاد دول
مالك بأبتسامة …. وانا والله ياجدي دول صحابي من وانا طفل
محسن … ربنا يخليكوا لبعض ياولد
مالك… يارب
وفي الوقت دا نزل معاذ واشرقت ومعاذ حامل شنطة السفر
مالك بأستغراب… انتوا ماشين انتوا كمان ولا اي
معاذ… لية هو حد مشي غيرنا
مالك… ايوا جاسر ووائل مشيوا وانتوا مشين لية دلوقتي
معاذ …. اي ياعم الطمع دا مااحنا هنا بقلنا يومين
مالك بسخرية… كتير اوي ياض اليومين
معاذ …. ههههه شفت عشان تعرف بس يلا اشوف وشكم علي خير وراح سلم علي جدة ومالك
اشرقت وهيا تحضن جدها…. هتوحشني اوي ياجدوا
محسن وهو يقبل رأسها …. وانا هتوحشك جوى ياحلب جدك
اشرقت بأبتسامة. . . خلي بالك من نفسك ومتتعبش نفسك كتير
محسن … متجلجيش علياا يايتي اني زين
اشرقت…. وانا عاوزاك دايماا زين كدا
ثم التفتت الي مالك… باااي يامالك
مالك وهو يقبل رأسهاا… مع السلام ياشوشو ولو الواد دا زعلك قوليلي ع طول
اشرقت …هههههه ربنا يخليك ليا وميحرمنيش منك ابدا
مالك بأبتسامة …. ولا يحرمني منك ياارب
محسن… فين امك اتسلمي عليها
اشرقت بأبتسامة …. سلمت عليهم كلهم فوق ياجدي يلا سلام
محسن … مع السلامة خدوا بلكم من نفسكم وسوج براحة يااولدى
معاذ…. حاضر ياجدى السلام عليكم
محسن ومالك… عليكم السلام وخرجوا معاهم لحد مامشيوا ودخلوا تاني
مالك…. اي دا الكل مشي مره واحدة كدا لية
محسن… مصلحهم بجا ياولدى ربنا يجويهم
مالك…. ياارب انا عندى شوية شغل هقوم اخلصهم
محسن… جوم ياولدي رينا يوفججك
…يارب ياجدي عن اذنك
….اتفضل يااولدي
دخل مالك غرفة المكتب يخلص شغلة وفضل محسن يبص ع القصر ونزلت من عينة دمعة…. ياااه الجصر فضي ومبجاش لية معني كانوا ملينوا ضحك وحب ثم ابتسم… يااااااه يامكة كنتي دايما مليااه فرح ربنا يفرحك ويريج جلبك ياابتي ويسعدك في حياتك ويهديكي يااحور وتوبي عن عندك ونشفية دماغك الكيف الحجر دي ويهديكي ويسعدك يااشرقت. وتبطلي جسوة علي جوزك ويحنن جلبك علية عارفك جوية
وبسعدك يامالك ويريح بالك ويجعدلك البتعملة مع بنات عمك ياارب احرس ولادي من كل شر ودلهم علي طريج الخير وفي الوقت دا العصر ادن… ياامعين ياارب اجوم اصلي العصر جماعة وقام خرج راح الجامع يصلي
@@@@@@@@@@@@@@@
في المساء في فيلا كريم
كانت تجلس مكة امام التلفزيون تتابع المسلسلات وبجوارها كريم يبعث بهاتفة
مكة… كريم
كريم … امممممم
مكة… كنت عاوزه اتكلم معاك في موضوع
اعتدل كريم في جلسة ليقول بأهتمام…. موضوع اي
مكة …. ان احنا مطلقين.. واننا دلوقت مش مراتك اي نعم كل واحد مننا بينام في مكان بس عشتي معاك حرام لاني مش مراتك
كريم بعدم فهم… مطلقين .. مطلقين ازاي وبعدين مين قلك انك مش مراتي
مكة … احم ماانتا قولتلي انتي طالق وانا كنت واقفة وسامعة وبكدا تعتبر طلقة
كريم… وتفتكرى ان انا ممكن اعيش معاياا وانتي مش مراتي
مكة بتوتر … قصدك اي
كريم وهو يرجع بجسده الي الخلف … اقصد اني عارف ديني كويس يامكة وعارف ان الطلقة محسوبة وانا رديتك تاني يوم واظن ان من حقي اردك في اي وقت انا عاوزه مدام في شهور العده
مكة … انا بس كنت عاوزه اطمن عشان ميبقاش حاجة حرام
كريم بضيق… خلاص يامكة كملي المسلسل واسكتي
مكة … حاضر
@@@@@@@@@@@@@
في فيلا معاذ
في غرفة ناني كانت تجلس هياا وشاهي وهناء
ناني… اسمعي بقاا يابت منك ليها احنا مش جيين نلعب انا جيباكوا هنا عشان تطردوا المقطيع الهنا دول وتوقعوا الشباب في شبكة وتخلوهم يتجوزوكوا لكن انا شايفة العكس انهم متبتين فيها مش ناوين يخرجوا بسهولة
شاهي… وانا اعمل اي يعني ياماما ماانا بعلم زى مابتقوليلي ومفيش حاجة بتحصل والاسمها اشرقت دي صعبة اوي وبتضربني
ناني بتريقة… يافرحتي بيكي يااحلت امك وانتي ياست هناء مش دا معاذ حب الطفولة بتاعك اي مبسوطة وهو مع غيرك
هناء … ايوا ياماما مبسوطة ربنا يسعده في حياتة ومراتة بتحبة وهو مبسوط معاهاا وانا مبسوطة لاني شيفاه مبسوط طلعوني انا من مخططكوا دي عن اذنكوا وسبتهم وخرجت
ناني بغيظ…. انا معرفش البت دي طالعة كدا لمين قال مبسوط جتك البلا فيكي وف شكلك وانتي يااخر صبرى ركزى كدا معاايا مش انتي عاوزه تتجوزي رائد ياشاهي
شاهي بسرعة… ايوا يامامي حلم عمرى بث ياخثارة بيحب مراتة وابنة الفي بطنها
ناني… اسمعي يااحبيبت ماما هو مش بيحب مراتة حبا فيها هو بيحبها عشان خاطر ابنوا الفي بطنهاا مش عشانها
شاهي… قصدك اي ياماما
ناني بخبث… قصدي لو الطفل دا مات هيموت حب رائد ليهاا وهيطلعها برة حيااتة وانتي بقاا بشطرتك تدخلي حياتة بطرقتك تبقاا انتي الدايما جمبة وتواسية ساعتها هيحبك انتي وبجد عشان انتي الوقفتي جمبة في محنتة والراجل بيحب الست التهتم بية وتحسسة انوا مهم في حياتها فهماني ياحبيبت ماما
شاهي بأبتسامة شر…. فهماكي طبعاا ياماما بس هنعمل اي
ناني بشر …. انا هقولك تعملي اي بس صحصحي معاياا كدا ونضفي دماغك الغبي دا وركزى معاياا
شاهي… مركزة قولي
ناني… هقولك……..
@@@@@@@@@@@@@@@@
في قصر الصيااد
خرج مالك من غرفة مكتبة بتعب بعد وقت طويل من العمل وجد حور تجلس ع الارض تلاعب عمر وسيدرا ابتسم وراح قعد جمبهاا ع الارض
مالك بأبتسامة… بتعملوا اي من غيري
حور بأبتسامة …. ابدا ياحبيبي بلاعبهم بدل مايزحفوا واجرى وراهم
مالك…. ههههههههه بتضحكي عليهم يعني
حور…. ههههههههه حاجة زي كداا
مالك…. اما سيدرا فين
حور…. هههههههههه مع نتاياا هناك اهم
نظر مالك الي الاتجاه الذي اشارت الية حور وجد نتايا تجلس علي ركبتها ارضاا وتلاعب سيدرا ويضحكان سوياا بصوت مسموع
حور بأبتسامة… سيدرا بقت بتحب نتاياا اوى وطول الوقت نتاياا تلاعبهاا
مالك …. هههههه سيدرا اتعلقت بنتاياا وشكلها هتتكلم زيها وعمر متعلق بكريم وهيطلع صايع زية ماشاء الله ياحببتي ولادنا هيبقاا احسن تربية
حور….. ههههههههههه انتا مضايق عشان مش متعلقين بيك وبعدين انتا السبب طول الوقت مشغول ومش بيشفوك قد كدا
مالك … اممممممممم بقاا هيا بقت كدا
حور وهيا تهز رأسها بالموافقة … اي نعم وبعدين ياحبيبي انتا مزعل نفسك لية هيا الاطفال كلها كدا بتعلقوا بالشخص البيلعبهم ويهتم بية لما يكبروا هيعرفوا
ابتسم لها مالك وحمل عمر وظل يلعب معة لوقت طويل تحت فرحة حور
@@@@@@@@@@@@
في منزل جاسر
كان يجلس جاسر في غرفتة ولكن شعور الضيق مازال بداخلة ولا يعلم لماذا هذا الشعور حتي دخل علية والده
محمود بأبتسامة …. مالك ياوحش مضايق لية من ساعة ماجيت
جاسر وهو يضع يده خلف رأسة… تصدق لو قلتلك مش عارف بس حاسس ان في حاجة بتخصني سبتها وجيت
محمود بعدم فهم … تخصك ازاي … انا لية حاسس ان الموضوع دا فية واحدة
نظر جاسر الي والده ونظر الي الارض
محمود بأبنسامة …. امممممم ومين دي بقاا المشقلبة كيان جاسر بية كدا
جاسر بأبتسامة… واحدة لسانها عاوز قطعة بس حسسها من جواها حاجة تانية خالص
محمود… واتعرفت عليها فين دي
جاسر … في البلد
محمود بحماس… طب اي المضايقك مستني اي تعالي اخطبهالك
جاسر بحزن… للاسف مش هينفع
محمود… لية ياابني بتقول كدا
جاسر بتنهيدة …. لاني لما كنت بتخانق معاها وقولتلهاا ان البنجري وراهم دول البنات مش انتي قلتلي انا مش عاوزه حد يجرى وراياا او يعتبرني بنت لاني وافية لحبيبي
محمود بتفهم… ربنا يسعدها يابني ويكرمك ببنت الحلال التحبك وتسعدك تصبح ع خير
جاسر…. وانتا من اهلة ورجع براسة لورا …. يارتني اقدر اشلها من تفكيرى دا اي الحظ دا يعني لما اتنيل واحب واحدة تطلع بتحب حد تاني طول عمرك منحوس وملكاش حظ يافقري حتي ف الحب اتخمد واسكت جتك الهم ووضع رأسة علي المخدة وسبق في نوم عميق بعد تفكير طويل
*********************
إلي هنا ينتهى الفصل الثانى والثلاثون رواية بنات عمى بقلم آية الرحمن